10 tips voor een goed persbericht
">- Werk goed op tijd. Respecteer de deadlines van weekbladen of driewekelijkse magazines, zeker als het om aankondigingen gaat.
- Per persbericht behandel je één onderwerp. Mix geen drie boodschappen in je bericht.
- Je persbericht is ‘oprolbaar’. Dat wil zeggen dat alle belangrijke info (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) in de eerste alinea te vinden is. In alles wat volgt, wordt extra toelichting gegeven, maar die kan worden ‘weggeknipt’. Helemaal onderaan vertel je kort wat kwb is (wat jullie doen, hoeveel leden enz.).
- Een persbericht bestaat uit feiten. Het is geen reclamebericht, maar bevat ‘nieuws’. Of op zijn minst toch info die voor een groot deel van de bevolking relevant is.
- Een persbericht is kort, bondig en zakelijk, maar ook wervend en persoonlijk. Een quote van de voorzitter, de burgemeester of wie dan ook maakt je tekst menselijker (en dus aantrekkelijker).
- Laat je tekst kritisch nalezen (bij voorkeur door iemand die niet veel van het onderwerp afweet).
- Plaats je tekst in je mail zelf, wees zuinig met bijlagen. Als je bijlagen gebruikt, benoem ze dan duidelijk en logisch.
- Stel beeldmateriaal beschikbaar. Zorg voor aantrekkelijke foto’s, van voldoende kwaliteit.
- Vergeet je contactgegevens niet duidelijk te vermelden. En wees bereikbaar.
- Als je je bericht naar meerdere personen verstuurt, gebruik dan de bcc-methode.