1. Besteed zorg aan elk onderdeel
Zorg voor een goede en relevante profiel- en omslagfoto die je regelmatig vervangt (gebruik bijvoorbeeld een foto van een leuke en drukbezochte activiteit of gaan de slag met Canva of PicMonkey), maak je infotekstje wervend, informatie én beknopt, en zorg dat alles klopt: de url van je website, een eventueel adres of contactpersonen …
2. Maak minstens twee mensen beheerder van je pagina
Zo kan je het werk (berichten en foto’s plaatsen, evenementen aanmaken, reageren op berichten en commentaren …) verdelen. Bovendien loop je je zo niet vast als iemand tijdelijk onbeschikbaar is, of uit je afdeling stapt. Spreek wel goed af wie wat doet. Zo vermijd dat je dat dingen niet of dubbel gebeuren.
Tip: waarom spreek je geen gemotiveerde vrijwilliger aan om de pagina mee te beheren? De ideale manier om iemand meer bij de werking te betrekken.
3. Vind zoveel mogelijk andere pagina’s leuk.
Voeg de pagina’s van de andere sociale en culturele organisaties die in je gemeente of stad en regio actief zijn toe aan de vind-ik-leuks van je eigen pagina. Zo weet je wat er in je omgeving reilt en zeilt, én kan je je eigen berichten beter verspreiden.
4. Gebruik foto’s, afbeeldingen en video
Beeld doet het over het goed op Facebook, zowel apart als als aanvulling bij een tekstbericht. Posts met een foto, video of afbeeldingen worden meer gedeeld en leuk gevonden.
5. Publiceer regelmatig iets
Om genoeg op de tijdlijn van je volgers te verschijnen, is het belangrijk regelmatig te posten: minstens twee keer per week, maximaal twee keer per dag. Als je te weinig berichten plaatst, wordt de kans dat mensen ze zien kleiner.
Tip: niet elk bericht moet ‘informatief’ of ‘nieuws’ zijn. Je kan ook inhaken op de actualiteit (‘de dag van’, de seizoenen, een artikel …), , een terugblik op of verslag van je activiteit publiceren, foto’s uit de oude doos posten, handige tips geven, vragen stellen, berichten van andere pagina’s delen …