Zorg voor afwisselende content
Een terugblik op een vorige activiteit, een aankondiging van een volgend evenement, belangrijke info een (bestuurs)lid in de kijker, nieuws uit je gemeente … Zorg voor een mix van verschillende soorten artikels. Neem zeker ook eens een kijkje in dit lijstje ideeën.
Gebruik beeld
Creëer wat ademruimte in je nieuwsbrief door bij sommige artikels een foto te zetten. Maak ze niet te groot, en zorg dat ze kleur heeft én bij het artikel past. Rechtenvrije foto’s vind je onder meer op deze websites.
Schrijf helder
Maak het de lezer ‘gemakkelijk’ door je teksten niet te complex te maken. Maak korte zinnen, gebruik voor actieve werkwoordsvormen, en ga voor positieve woorden. Meer schrijftips lezen?
Hou je informatie beperkt
Maak van je artikels geen halve boeken. Beter vat je de essentie samen, en link je dan door naar waar ze er meer over kunnen lezen, zien of horen: een Facebook-evenement, fotoalbum, website, flyer … Deze ‘call to actions’ of CTA’s laat je best extra opvallen, bijvoorbeeld door ze in het vet of in een andere kleur dan de tekst ervoor te zetten, ze op een aparte lijn te zetten en te centreren …
Denk na over de volgorde van je artikels
Het klinkt wellicht logisch, en dat is het ook: zet je belangrijkste artikels zo bovenaan mogelijk. Hou hierbij echter wel rekening met tip 1 én je lezer: jullie willen wellicht vooral toekomstige activiteiten in de kijker zetten, maar leden zijn misschien meer geïnteresseerd in foto’s van vorige activiteiten. Zorg dus dat je eerste vier artikels niet alleen maar promotie of droge info zijn, maar wissel af met luchtigere en/of kortere content.
Zorg voor een goede lay-out
Met een vast kleurenpalet en een leuk logo maak je je nieuwsbrief herkenbaar. Besteed ook aandacht aan het juiste lettertype en lettergrootte, denk je na hoe je titels laat opvallen en/of dingen extra in de kijker zet (een groter lettertype, een kadertje …) enzovoort. Lees meer over kleuren combineren.
Volg je cijfers op
Hoe vaak word je nieuwsbrief gelezen? Welke artikels het meest? Afhankelijk van hoe je je nieuwsbrief verstuurt (zie hieronder) kan je bepaalde cijfers raadplegen en analyseren, en je volgende nieuwsbrieven hierop aanpassen. Maar ook zonder deze gegevens kan je soms voorzichtige conclusies trekken. Krijg je binnen een paar uur na het uitsturen 20 aanmeldingen voor de uitstap die bovenaan stond? Dan werd je nieuwsbrief duidelijk gelezen.
Uitsmijter: hoe maak ik mijn nieuwsbrief? Uiteraard kan je ervoor opteer om een ‘gewone’ mail te sturen, maar je mogelijkheden zijn dan op heel wat vlakken beperkter. Foto’s kunnen verspringen, je kan geen cijfers raadplegen … Daarom is het aan te raden je nieuwsbrief via Korpus te versturen, of via een mailprogramma als Mailchimp (gratis tot 500 mailadressen). Wil je wel een gewone mail sturen, maar meer opties hebben qua opmaak, dan kan je bijvoorbeeld een pdf maken in Canva
Meer tips, hulp of feedback nodig? Mail naar charlotte.vandoren@kwb.be.