">Hoe begin ik eraan?
Voor je begint
- Noteer de hoofdgedachte of verantwoording van je tekst in een kernzin
- Bepaal de 5 W’s en 1 H van de tekst: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?
Bouw een structuur op
- De inleiding moet de aandacht trekken, en het onderwerp bekend maken. In de inleiding staat de belangrijkste info
- Het middenstuk beantwoordt alle deelvragen. Per alinea wordt één gedachte uitgewerkt.
- In het slot staat de samenvatting, wordt een afweging gemaakt, of wordt een aansporing gegeven
5 tips voor een wervende tekst
- Schrijven is schrappen: ga voor duidelijkheid, kort en bondig
- Schrijf zoals je spreekt: niet te formeel, niet te oubollig
- Gebruik een call to action: spoor je lezer aan
- Hou een doelwit voor ogen: je schrijft niet voor jezelf, maar voor één iemand uit je doelgroep
- Denk aan de vijf E-lementen: emotie, energie, engagement, ervaring en eeuwig
5 tips voor een kop die aandacht trekt
- Wees krachtig en dynamisch: gebruik actieve werkwoorden, schrap overbodige voornaamwoorden, zet je lezer aan tot actie
- Gebruik aantallen in je titel, liefst ronde of oneven cijfers
- Maak het mysterieus, wek de belangstelling
- Stel een (prikkelende) vraag
- Humor en originaliteit lonen
11 soorten titels
- De directe titel – Gratis drank
- De indirecte titel – Oost west, best dressed
- De nieuwstitel – Ontdek ons nieuw programma
- De hoe-doe-je-dat-titel – 10 jaar jonger in 3 weken
- De reden-waarom-titel – 5 redenen waarom je nu met yoga moet beginnen
- De manierentitel – 5 manieren om af te vallen
- De vraagtitel – Wil je nog beter slapen?
- De directieve titel – Word nu lid van kwb
- De testimonial – “Ik voelde me meteen beter”
- De vermijd-deze-fouten-titel – 7 blunders bij sollicitaties
- De wat-iedereen-moet-weten-titel – Wat je moet weten over beleggen