1. Werk beeldvullend. Alleen wat belangrijk is, zet je op de foto. Zorg dat er geen storende elementen (zoals een stoel, of elektriciteitskabels) te zien zijn. Vermijd te veel decor. De focus ligt op wat je in beeld wilt brengen.
  2. Kies het juiste perspectief. Vaak levert het mooiere beelden op als je foto’s neemt vanop een stoel. Zowel voor sfeerfoto’s als voor foto’s van een groep zorgt dit voor een beter overzicht.
  3. Neem veel foto’s. Liever te veel foto’s dan achteraf te moeten vaststellen dat er tussen je foto’s geen enkele echt mooie zit. Neem foto’s vanuit verschillende hoeken, op verschillende plaatsen. Neem zowel hoge als platte foto’s (staand en liggend).
  4. Wees een goede regisseur als je fotograaf bent. Zeker als je groepsfoto’s neemt. Geef de mensen instructies. Aarzel niet om hen in de gewenste opstelling te ‘zetten’. Zorg ervoor dat je de volledige aandacht hebt van je fotomodellen. Laat ze in jouw lens kijken, en laat hen zwijgen.
  5. Breng dynamiek in je foto, toon een handeling. Actie zorgt altijd voor een beter beeld. Een cheque-overhandiging, iemand die een Mölkky-stok werpt, een groep mensen die het glas heffen. Alles is beter dan gewoon geposeerde ‘gevangenisfoto’s’. En als je toch een portretje moet maken, laat de persoon dan ‘over de schouder’ naar de lens kijken. Niet te frontaal, dus, maar een beetje in profiel.
  6. Kies voor mensen. Mensen kijken graag naar andere mensen. Een foto van een ontbijtbuffet? Kies niet voor de foto van de rijk gevulde buffettafel, maar wel van iemand die aan het eten is.
  7. Meer is niet altijd beter. Het heeft weinig zin om 25 mensen op een foto te zetten, want wanneer die in een krant komt, is toch niemand herkenbaar. Opteer om een aantal mensen in close-up te fotograferen. Een herkenbaar gezicht, met emotie, levert een beter resultaat op.
  8. Werk in de ruimte. Als je een groep mensen op foto zet, plak ze dan niet allemaal op één lijn tegen de muur. Zet ze in twee rijen, of in een halve cirkel. Laat sommigen zitten, en anderen staan. Creëer op die manier een 3D-gevoel.
  9. Bewerk je foto niet te veel. Het risico bestaat dat je foto ‘sterkte’ verliest. Een foto die gedrukt moet worden, is bij voorkeur groter dan 1 megabyte.
  10. Wat belangrijk is, staat centraal.

Meer artikels zoals dit

Enquêtes en online formulieren: enkele tools
Een Facebook-pagina voor je afdeling: zo maak je ze (nog) beter!
Overtuigen kan je leren!
Bekijk meer Artikels