Een goede relatie met de pers begint bij een accuraat persbestand. Ga op zoek naar de e-mailadressen, en eventueel de telefoonnummers, van de journalisten die actief zijn in jouw gemeente/regio. Maak een inventaris van alle lokale media. Van radio tot kranten en het parochieblad. Denk aan de lokale kranten en huis-aan-huisblaadjes, het gemeentelijke informatieblad en eventuele blogs met berichten over de gemeente. De meeste e-mailadressen zijn wel ergens op het internet te vinden. Als je niet weet hoe de journalisten te bereiken, dan kunnen ze je op de communicatie- en informatiedienst van de gemeente allicht wel helpen. Kijk je persbestand jaarlijks na, want er is nogal een groot verloop in het medialandschap.

Als je een persbericht verstuurt, gebruik dan de bcc-methode bij het versturen van je mail. Of beter nog: stuur een individueel persbericht. Dat geeft de illusie van een persoonlijke interactie, waardoor de kans op reactie of opname van het bericht aanzienlijk groter wordt. Als iemand op straat staat te roepen, voel je je zelden aangesproken. Wanneer iemand naar jou komt en je naam zegt, luister je allicht wel.

Iets waar je zeker rekening mee moet houden, is dat werken met media impliceert dat je werkt met tussenpersonen. Je boodschap wordt gefilterd, en als je bericht ‘passeert’, vaak ook aangepast. Door de journalist en door de eindredactie. Je persbericht kan veranderd worden, er kan een andere titel boven je persbericht komen, en er kan zelfs een andere foto worden gebruikt. Hun belangen, invalshoeken en interesses zijn immers anders dan die van jouw afdeling.

Laat af en toe van je horen, laat weten wat er leeft in jullie kwb-groep, ook al heeft dat misschien niet meteen verband met of een positief gevolg voor de afdeling. Geef bijvoorbeeld de regiocorrespondent een tip over de kleinzoon van een kwb’er, die een bijzondere hobby heeft. Of vertel hem over dat kwb-lid dat een erkenning heeft gekregen – ook al heeft dat niets met kwb te maken. Check wel eerst bij de betrokkenen of ze met hun verhaal in de krant willen komen.

Schrijft een journalist iets (positiefs) over jullie? Stuur een bedankingsmailtje. Of geef feedback en opvolgingsnieuws (zoals: de inzamelactie bracht 250 euro op, er kwamen 600 bezoekers langs …).


Licentie:  Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 2.0 België licentie

Creative Commons Licentie.

Meer artikels zoals dit

Enquêtes en online formulieren: enkele tools
Een Facebook-pagina voor je afdeling: zo maak je ze (nog) beter!
Overtuigen kan je leren!
Bekijk meer Artikels