1. Een blik achter de schermen
Mensen zijn nieuwsgierig, én worden graag betrokken. Daarom is het leuk hen een blik achter de schermen te werpen: tijdens een vergadering, bij de opbouw van je ledenfeest of wandeling, tijdens het uitdelen van Raak of het voorbereiden van de quiz … De mogelijkheden zijn eindeloos!
2. Uit de oude doos
Ook een flinke portie nostalgie is altijd een winnaar. Duik dus eens in jullie fotoarchief en post regelmatig een foto van vroeger. Wie weet kan je er zelf een (tijdelijke) wekelijkse rubriek van maken?
3. Lid in de kijker
Een foto van een van je leden, met een kort woordje uitleg over hem/haar erbij, liefst uit zijn/haar eigen mond uiteraard. Je kan ook specifieker gaan en bijvoorbeeld naar een quote over kwb vragen, hun lievelingslied of -boek, hun favoriete kwb-herinnering … Zo leer je je leden elkaar nog wat beter kennen, voor (nog) meer samenhang in je afdeling. Ook dit is leuk om als vaste rubriek te doen. Uiteraard kan je ook je vrijwilligers (mee) in de kijker zetten.
4. Terugblik op je activiteiten
De kern van jullie kwb-afdeling zijn inderdaad jullie activiteiten. Een terugblik na afloop met wat foto’s en eventueel een link naar een verslagje op jullie website is dan ook sowieso een leuk bericht!
5. Inhakers
Ook met speciale dagen in het jaar kan je uiteraard iets doen. Wensen bij Moederdag, Kerstmis, Pasen … uiteraard, maar evengoed kan je op de ‘Dag van het positief denken’ een optimistische quote of je Facebook-pagina zetten, of op ‘Wereld veggie dag’ een vegetarisch recept delen.
6. Vragen of dilemma’s
Stel een vraag waarmee je reactie uitlokt. Je kan mensen vragen naar hun favoriete activiteit uit het voorbije jaar of waarnaar ze graag nog eens op uitstap zouden gaan, hen een dilemma voorleggen (wat als je …), een waar- of niet-waar-vraag (bv. over je afdeling) bedenken ….
7. Wist je dat …
Ook leuke, grappige of bijzondere wist-je-datjes doen het altijd goed.
8. Aankondigingen
Vergeet uiteraard niet om je Facebook-pagina ook als bron van informatie voor je leden te gebruiken. Kondig er dus ook zeker je activiteiten op aan (dit mag gerust meerdere keren!), evenementen van naburige afdelingen, dat er een nieuwe Raak is, nuttige of interessante info …
9. Raadsels of spelletjes
Mensen speuren graag. Ook een raadsel of spelletje is dus sowieso goed voor interactie!
10. Tips
Geef je leden (niet kwb-gerelateerde) tips voor bijvoorbeeld een gezinsuitstap, een lekker dessertje of een interessante podcast.
Extra tips!
1. Bedenk wat je als kwb’er zélf graag zou lezen, en op wat voor Facebook-berichten je zelf makkelijk reageert.
2. Breng in kaart welk soort berichten veel interactie (likes, reacties, delen) genereren. Je kan dit handmatig doen door naar de cijfers onder elk bericht te kijken, of je statistieken gebruiken. Onder ‘statistieken’ -> ‘inhoud’ vind je van elk bericht uit een zelf te bepalen periode de cijfers, die je ook kan sorteren op verschillende criteria (vb. meeste/minste vind-ik-leuks) én downloaden in een Excel. (Meer weten over werken met statistieken? Mail gerust naar raak@kwb.be.)
3. Maak een planning. Zo ben je zeker dat er regelmatig genoeg een berichtje verschijnt, dat het soort posts afwisselend is én dat je niks vergeet te vertellen. Wist je trouwens dat je via ‘planner’ berichten al kan maken en aangeven wanneer ze gepubliceerd moeten worden? Superhandig!
Waar moet je op letten voor een goed Facebook-bericht?
1. Voeg altijd een foto, video of visual toe.
2. Zorg dat je bericht kort is, maximaal zo’n 80 tekens, of de lengte van deze zin.
3. Maak je bericht zo actief mogelijk en spreek je lezer aan.
4. Ben je ergens op uitstap geweest, of werk je voor een activiteit samen met een organisatie? Tag hen zeker in je bericht. (Typ ‘@’ + de naam van hun Facebookpagina. Klik vervolgens op de pagina.)