Tekst
Vrouwen lezen niet graag lange teksten. Schrijven is schrappen: probeer je te beperken tot de meest noodzakelijke informatie, en investeer vooral in ‘beeld’. Mannen kicken op feiten en data, maar doen dit alleen wanneer ze zeer grote interesse hebben (voornamelijk technische producten zoals auto’s, computers, fototoestellen, enz…).
Beeld
Onderzoek toont aan dat vrouwen zich proberen te identificeren met de beelden/omgeving van een advertentie. Dit betekent concreet dat indien je een info-avond houdt over het opvoeden van pubers, je bij voorkeur ook een beeld kiest van een gezin. Handelt de info-avond over het probleem van kinderopvang, dan zoek je een foto van een jong gezin met baby en peuters, enz… Mannen staan zeer koel tegenover ‘softe’ afbeeldingen. Humor scoort nog altijd best. Hou het beeld eenvoudig.
Lay-out
Zorg ervoor dat jouw affiche, uitnodiging, advertentie overzichtelijk blijft en vermijd harde contrasten. Ronde vormen en een eenvoudig lettertype helpen hierbij.
Kleuren
Als het enigszins kan, probeer met kleuren te werken. Zeker in communicatie naar vrouwen speelt kleur een belangrijke rol. Elke kleur roept een bepaalde stemming op. Het lijstje dat je hier vindt, toont aan welke stemmingen in de psychologie met welke kleuren worden geassocieerd. Vrouwen houden meer van zachtere, warme kleuren.