Kwb richt zich al een hele tijd niet langer enkel naar mannen, maar trok resoluut de kaart van de gezinsbeweging. Dit biedt een aantal kansen naar promotie. We geven enkele tips mee om hier met jouw promotie op in te spelen.

 

Tekst

Vrouwen lezen niet graag lange teksten. Schrijven is schrappen: probeer je te beperken tot de meest noodzakelijke informatie, en investeer vooral in ‘beeld’. Mannen kicken op feiten en data, maar doen dit alleen wanneer ze zeer grote interesse hebben (voornamelijk technische producten zoals auto’s, computers, fototoestellen, enz…).

Beeld

Onderzoek toont aan dat vrouwen zich proberen te identificeren met de beelden/omgeving van een advertentie. Dit betekent concreet dat indien je een info-avond houdt over het opvoeden van pubers, je bij voorkeur ook een beeld kiest van een gezin. Handelt de info-avond over het probleem van kinderopvang, dan zoek je een foto van een jong gezin met baby en peuters, enz… Mannen staan zeer koel tegenover ‘softe’ afbeeldingen. Humor scoort nog altijd best. Hou het beeld eenvoudig.

Lay-out

Zorg ervoor dat jouw affiche, uitnodiging, advertentie overzichtelijk blijft en vermijd harde contrasten. Ronde vormen en een eenvoudig lettertype helpen hierbij.

Kleuren

Als het enigszins kan, probeer met kleuren te werken. Zeker in communicatie naar vrouwen speelt kleur een belangrijke rol. Elke kleur roept een bepaalde stemming op. Het lijstje dat je hier vindt, toont aan welke stemmingen in de psychologie met welke kleuren worden geassocieerd. Vrouwen houden meer van zachtere, warme kleuren.

Een voorbeeld uit de commerciële wereld

Dove voor vrouwen: zachte kleuren, ronde vormen...

Dove voor vrouwen: zachte, vrouwelijke kleuren…

Dove voor mannen: donkere, stoere kleuren...

Dove voor mannen: donkere, stoere kleuren…

Meer artikels zoals dit

Enquêtes en online formulieren: enkele tools
Een Facebook-pagina voor je afdeling: zo maak je ze (nog) beter!
Overtuigen kan je leren!
Bekijk meer Artikels